Nejreklama na Brno? Vystoupit z rychlíku pod dominantou Petrova.

Zřejmě v květnu 2018 o poloze nádraží v Brně rozhodne česká vláda.

Chci přispět

Tisková zpráva aliance

Tisková zpráva občanské aliance Občané pro nádraží v centru, tj. Dětí Země – Brno, Hnutí DUHA Brno a Masarykovy Demokratické Akademie – pobočka Brno.

Občanská aliance Občané pro nádraží v centru vítá, že včera skončila tříměsíční výluka provozu vlaků na tratích do Prahy a do Břeclavi, během které probíhala rekonstrukce stávajícího hlavního nádraží.

Cestující si tak mohli vyzkoušet, co by znamenal odsun nádraží o kilometr na jih až k řece Svratce. Podle ohlasů je přitom zřejmé, že nádraží v centru je pro lidi výhodnější.

Navíc se stále marně čeká na výsledky studie proveditelnosti, která měla být v listopadu 2016, a na pravomocné územní rozhodnutí pro odsun nádraží, které mělo být vydáno cca na jaře 2014.

„Je dobře, že proběhla další etapa rekonstrukce stávajícího hlavního nádraží, neboť do modernizace železničního uzlu v Brně se zvýší pohodlí cestujících. Současně si každý mohl vyzkoušet, jaké by to bylo, kdyby se hlavní nádraží natrvalo přestěhovalo až o kilometr od stávajícího, kamsi za Dolní nádraží. Věřím, že tento ostrý test politikům jasně ukázal, jaký by byl přesun nádraží nesmysl,“ říká zástupce občanské aliance Referendum 2016 Radek Kubala.

Podle něho mohla rekonstrukce stávajícího nádraží proběhnout již dávno, stejně jako přednádražního prostoru, která se ve velkém teprve připravuje, neboť sliby bývalého vedení Brna z dubna 2006, že se brněnské nádraží odsune do září 2012, byly jen politickou demagogií.

Občané Brna navíc stále čekají na výsledky studie proveditelnosti za asi 17 miliónů korun, na které v květnu 2015 začalo pracovat konsorcium firem SUDOP Brno, s. r. o., Moravia Consult Olomouc, a. s., a AF-CityPlan, s. r. o., a která měla být hotová již v listopadu 2016.

Studie měla být zveřejněná až po druhém referendu o poloze nádraží, jehož se zúčastnilo téměř 24 procent voličů, z nichž kolem 81 procent souhlasilo s nádražím v centru. Referendum tak není platné.

„Snad se výsledků studie proveditelnosti, která posuzuje odsunuté nádraží a variantu v centru, konečně dočkáme aspoň s ročním zpožděním letos v listopadu, i když neočekáváme, že se dovíme něco zásadně nového, než co je známo,“ myslí si dále Radek Kubala.

Podle něho lze totiž logicky očekávat, že obě varianty budou realizovatelné a budou podobně drahé. Studie tedy jen zopakuje, že odsun nádraží je v souladu s územním plánem a je více připraven, nicméně způsobí chaos ve veřejné dopravě v Brně i v kraji.

Nádraží v centru na tom bude obráceně, ale navíc bude mít tu výhodu, že ho bude možné stavět po funkčních částech podle množství peněz.

„Větší zpoždění má ale vydání třetího pravomocného územního rozhodnutí pro odsun nádraží, neboť o odvolání Dětí Země a spolku Židenice – Stará Osada a jedné osoby z října 2013 se nerozhodlo ani po téměř čtyřech letech, ačkoliv podle právní analýzy z roku 2014, za kterou Brno zaplatilo asi 900 tisíc korun, mělo být bez problému potvrzené,“ upozorňuje ještě Miroslav Patrik z občanské aliance.

Občanskou alianci Referendum 2016 (dnes již Občané pro nádraží v centru) založily v roce 2014 brněnské pobočky Dětí Země, Hnutí Duha a Masarykovy Demokratické Akademie a podporují ji i další významné spolky a jednotlivci.

O nás

Logo Nádraží v centru

Alianci „Občané pro nádraží v centru“ založily 1. listopadu 2017 spolky Děti Země – Brno a Hnutí DUHA Brno. Cílem Aliance je prosazovat modernizaci železničního uzlu Brno s novým moderním nádražím v centru Brna ve variantě „Petrov“ a navázat tak na občanskou alianci „Referendum 2014“, která o poloze nádraží vyvolala místní referendum, které se konalo ve dnech 7.-8. 10. 2016. Nádraží v centru podpořilo 59,2 tisíc voličů Brna.

Alianci podporuje NESEHNUTÍ a Ekologický institut Veronica.

  • Hnutí Duha Brno
  • Děti Země
  • NeSeHnutí
  • Ekologický institut Veronica - logo