V referendu 7. a 8. října hlasujeme dvakrát ano pro moderní nádraží v centru bez korupce

Přes 20 000 občanů Brna svými podpisy prosadilo referendum o poloze hlavního nádraží.

V říjnu 2016 můžeme definitivně prosadit moderní nádraží v centru města.

Přidejte se k nám

Chci pomoci Chci přispět

Odborníci? Pro nádraží v centru! Přesvědčte se sami

„O nádraží by měli rozhodnout odborníci!“ Říkají zastánci odsunu nádraží a tváří se, jakoby oni na své straně měli všechny až do posledního dopravního inženýra a s odsunem nesouhlasili jen jacísi ukřičení amatéři.

Skutečnost je ale taková, že reprezentativní elita brněnské odborné scény v oblasti dopravního inženýrství i urbanismu vždy podporovala modernizaci nádraží v centru. Přesvědčte se o jejich argumentech sami. Zveřejňujeme  čtveřici na sebe navazujících prohlášení odborníků z nedávné historie. A vybíráme z nich ty nejlepší pasáže.

2004: Otevřené prohlášení kolegia expertů k přesunu brněnského nádraží 

„Apelujeme na zodpovědné orgány, aby upustily od záměru přemístění nádraží ze stávající polohy (dále jen odsunu nádraží) v rámci přestavby Železničního uzlu Brno (dále jen ŽUB). Pod vlivem posledních kroků města Brna jsme se rozhodli vystoupit a veřejnosti a politikům otevřeně sdělit, že pro změnu polohy nádraží neexistují racionální důvody.“

A signatáři?
Prof. Ing. Arnošt Hönig, DrSc. rektor VUT Brno v letech 1990-91
Prof. Ing.arch. Ivan Ruller, CSc. děkan fakulty architektury VUT Brno v letech 1990-94, laureát Ceny města Brna z roku 1994
Prof. Ing. František Přibyl, CSc. děkan fakulty stavební VUT Brno v letech 1980-85
Prof. Ing. Jiří Pošvář, CSc. vedoucí katedry dopravních staveb fakulty stavební VUT Brno v letech 1980-90
Doc. Ing. Břetislav Havíř, CSc. vedoucí katedry dopravních staveb fakulty stavební VUT Brno v letech 1973-79
Ing. arch. Viktor Rudiš architekt a urbanista, laureát Ceny města Brna z roku 1998
… a mnoho dalších. Celé zde:

2007: Otevřený dopis kolegia odborníků k řešení železničního uzlu Brno

„Považujeme za nepřijatelné, že někteří pracovníci Magistrátu města Brna se neustále snaží ovlivňovat výsledky odborných analýz ve prospěch odsunuté polohy. Současně publikují stanoviska, která jsou v přímém rozporu s posudky renomovaných institucí a vytvářejí dojem, že odsun nádraží je pro město jediné vhodné řešení a že jde o projekt, který Brno posune kupředu.

Za posledních 30 let však v Evropě neznáme ani jediný případ, že by se hlavní nádraží velkoměsta odsouvalo z centra na okraj… Tento projekt je v dnešní době naprostým anachronismem.“

Signatáři? Ruller, Chybík, Rudiš a dvě desítky dalších kapacit…

Celé zde:

2012: Prohlášení nezávislých odborníků k aktuálním otázkám Železničního uzlu Brno

„Cítíme zároveň potřebu vyjádřit své znepokojení nad úrovní diskuze, která v debatách o budoucnosti ŽUB panuje. Zmíněné problémy jsou z části názorovou věcí (preference veřejné dopravy před osobní automobilovou) a z části jednoznačně doložitelnými fakty (prodloužení doby cestování, vynucené přestupy, negativní dopady na celou brněnskou MHD v případě přesunu hlavního nádraží). O názorech je legitimní a potřebné diskutovat. Fakta je zapotřebí respektovat.“

A signatářů jedině přibylo… celé zde:

2015: Stanovisko odborníků k poloze a modernizaci hlavního nádraží v Brně

„Nápad změnit polohu se objevil již před 90 lety, ale důvodem, proč se nestal realitou, byl odpor vždy větší, než jeho podpora. To platí o obyvatelstvu ale i o nezanedbatelné a reprezentativní části odborné obce. Prvotní důvody, které vedly ke zrodu představy o přesunu, již dávno pominuly a je na místě připomenout, že doslova žádné město v Evropě neprovedlo obdobnou změnu polohy nádraží, jaká je navrhována v Brně.“

Podepsáni mimo jiné Doc. Ing. Jan Pavlíček CSc. dopravní inženýr, emeritní vedoucí katedry dopravních staveb a bývalý vedoucí odboru dopravy JmK, Doc. Ing. Otto Plášek, PhD., dopravní inženýr, vedoucí Ústavu železničních staveb,  Ing. Rostislav Košťál, dopravní inženýr, expert systému tramvajové dopravy v Brně nebo Ing. Martin Kvizda, PhD. Dopravní ekonom, proděkan fakulty ekonomicko-správní MU.

Celé zde:

Jak dlouho ještě, než politici začnou naslouchat hlasu odborníků i veřejnosti? Změnit to můžeme v referendu 7. a 8. října: odsunout odsun Brnu z cesty a konečně otevřít dveře k modernizaci nádraží.

 

1 komentář: „Odborníci? Pro nádraží v centru! Přesvědčte se sami“

  1. Vážení autoři webu,
    zveřejnění vyjádření odborníků je dobré, ale pro nezasvěcené příliš složité a náročné na čas čtení, Dejte už konečně na web vyhodnocení studií nádraží v obou polohách, které zpracoval kolektiv nezávislých odborníků na základě koaliční dohody na MMB v počátku Onderkova primátorování. Jsou tam jasně srozumitelně uvedeny výhody přisunuté polohy. Výsledky se primátor nakonec neřídil, jen konstatoval, že pozitivní prvky přisunuté polohy se využijí k vylepšení projektu nádraží v odsunuté poloze.
    Zdravím

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

O nás

logo_pěkné

Občanská aliance „Referendum 2016“ je dobrovolným sdružením Brňanů a Brňanek, nezávislým na firmách, podnikatelích, úřadech i politických stranách.

Naším cílem je prosadit v místním referendu na podzim letošního roku modernizaci nádraží v centru, podél ulice Nádražní (jednomu z hotových projektů se také říká „nádraží pod Petrovem“) a současně zajistit, aby se o přesné podobě nového nádraží a jeho okolí rozhodlo v transparentních návrhových soutěžích (jako je urbanistická soutěž o širší podobu centra, kterou dnes město již realizuje) podle metodiky České komory architektů.

V REFERENDU MÁME ŠANCI O NÁDRAŽÍ DEFINITIVNĚ ROZHODNOUT.

K dosažení tohoto cíle zapojujeme do debaty veřejnost, spolupracujeme s odborníky, jednáme s politiky a diskutujeme s občany.

Naši aktivitu na základě smlouvy o spolupráci zastřešují brněnské pobočky Hnutí DUHA, Dětí Země a Masarykovy demokratické akademie.

  • Hnutí Duha Brno
  • Děti Země
  • MDA

Referendum také podpořili

Tento projekt byl podpořen brněnskou Nadací Partnerství…
NAP_Greenways ORIGINAL

…a z veřejné sbírky obchodů Nadace Veronica v rámci programu „Společně pro Brno.“
SpB_zelene