Rubriky

Anketa

Celkem hlasů

Hledání

Doporučujeme

Nové komentáře

Nejčtenější

Poněkud utajené územní rozhodnutí na odsun nádraží v Brně

Mezi občany panují dohady o termínu jeho zveřejnění

Články, 6.12.2006

Tisková zpráva
Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu

Stavební úřad ÚMČ Brno-střed po téměř roce od podání žádosti zveřejnil patrně 29. listopadu 2006 územní rozhodnutí pro nové nádraží v Brně v odsunuté poloze. Občané si mohou více než dvou set stránkový text přečíst jak na stránce úřadu http://www.stred.brno.cz/download_ud.php?sekce=26, tak během patnácti dní i na úředních deskách příslušných městských částí a na magistrátu.

Podle zjištění Dětí Země se ale rozhodnutí na úřední desce ÚMČ Brno-střed na Dominikánské ulici nenachází a navíc není zřejmé, kdy bylo vlastně zveřejněno, takže termín pro podání odvolání není jasný.

„Chybějící datum o zveřejnění územního rozhodnutí na úřední desce Brna-střed je závažným nedostatkem, který způsobuje právní nejistotu desítkám účastníkům územního řízení, neboť podle něho se stanovuje lhůta pro podání odvolání,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země, které se územního řízení účastní.

Správný postup je takový, že ÚMČ Brno-střed, pod který stavební úřad patří, měl na první či na poslední straně územního rozhodnutí vyznačit datum zveřejnění na úřední desce a datum jeho sundání - lhůta vyvěšení je patnáct dní. Poslední den vyvěšení je dnem doručení a odvolání lze pak podat do dalších patnácti dní.

„Pokud bylo územní rozhodnutí vyvěšeno 29. listopadu jako u nás v Židenicích, pak by poslední den pro odvolání byl pátek 29. prosince. Ale to jsou zatím jen naše dohady,“ upozorňuje na právní nejistotu Dušan Krátký ze sdružení Stará osada – Židenice, které se řízení též účastní.

Oba zástupci těchto sdružení se proto ve středu 6. prosince 2006 kolem 9:30 hodiny obrátí na ÚMČ Brno-střed se stížnosti o urychlené zjednání nápravy tohoto nezákonné stavu.

Podle časového plánu ze stránky http://www.zeleznicni-uzel-brno.cz/harmonogram-praci mělo být toto územní rozhodnutí vydáno do 30. června 2006. Je však zřejmé, že to bude nejdříve za půl roku či ještě později.

Kromě toho měly být podle tohoto plánu 4. prosince 2006 zahájeny stavební práce pro 1. část odstavného nádraží. Stavební řízení však ještě nezačalo, takže je zde asi roční zpoždění.

Komentáře

  • Pavel (.upcbroadband.cz)
    6.12.2006, 14:06

    Domnívám se, že by se mělo s tím nesmyslným přesunem nádraží mělo přestat.

    Jeďte se podívat do Prahy jaké tam dělají gigantické zemní práce aby jim v centru zústalo. Přitom přesun nic neřeší snad jen to, že bude spojena nákladní a osobní doprava což je blbost.

    Ať udělají referendum mezi těmi koho se to týká a to mimobrněnských. Ti dojíždí každý den do práce a místo vlakem budou jezdit mnohdy smradlavými ? 105 do práce místo vlakem.

    Zarazte ty šílence z ODS.

    Ať už objektivně spočítá co bude stát přesun včetně rychlého napojení na městskou dopravu.

    • Pavel B. (.upcbroadband.cz)
      6.12.2006, 21:44

      No popravdě jste mi ukradl nick :-), ale to je daň za neuvedení celého jména, ale klidně si ho nechte, já si tam přidám další písmenko ze svého jména - takhle ho ale za chvíli odktyji celé :-)

      Bohužel ale nemohu s Vašimi názory souhlasit:
      1) To že se často uvádí, že za to může jenom ODS a všichni ostatní jsou proti. Což je lež, protože pro odsun je ODS, KDU-ČSL a KSČM. Přičemž zásadně proti odsunu (ze stran v zastupitelstvu) je pouze Strana zelených a ta je navíc voličsky vázána slibem postavit v centru výrazně levnější nádraží než odsunuté. Proto dělá takové okliky, že sice postaví nádraží za 16 mld., ale později se musí postavit tunel pod celým Brnem kvůli VRT. V tomto případě přece může rovnou postavit podzemní nádraží - ale to je podle vyjádření primátora Onderky finančně nereálné, takže dá se říct, že celý jejich projekt je nereálný (respektive VRT v centru je pro Brno nereálné). Takže plnohodnotné nádraží v centru podpoří maximálně ČSSD, což je málo.

      2)Co se týká Vašeho návrhu referenda, tak s Vámi opět nesouhlasím, protože to je takřka neřešitelný problém. Jak chcete uzákonit, že se referendum bude týkat pouze, těch co se to týká - co je slovo mimobrněnští - celý Jihomoravský kraj? A vy si opravdu myslíte, že když v Brně přišlo 25 % obyvatel, že v celém kraji by příšlo více jak 50 %? Už vidím jak se v okolí Břeclavi apod. lidé pohrnou k referendu. Takže by to byli vyhozené peníze. Navíc jakým právem by lidé z okolí Brna nařizovali Brnu, aby postavilo tu či onu stavbu. Tady bych připomněl výrok exprimátora Duchoně (apoň myslím že to byl on), že se potom těší až budou moci obyvatelé Brna rozhodovat o stavbě čističek v okolí řeky Svratky.

      3)spojení nákladní a osobní dopravy je sice zápor, ale opravdu si myslíte, že to je takový problém, když projede po jiné koleji nákladní vlak? A pokud ano, tak co potom ostatní nádraží v Brně, protože Hlavní nádraží je jediné, přes které nákladní doprava nejezdí.

      4)co se týče napojení na městskou dopravu, tak pokud vím v zastupitelstvu není jediná strana, která by nesouhlasila se zavedením tramvajových linek do dané oblasti. Navíc koalice Nádraží v centru navrhla obdobné trasování linek jako při odsunuté variantě. Ano, bude se muset nakoupit více tramvají, ale na druhou stranu pravděpodobně přestanou zajíždět autobusy na Úzkou. Navíc vlaky přes Brno projedou méně kilometrů (jestli se pletu, tak mě opravte). Neříkám, že ta doprava bude ideální, ale časem bude lepší a lepší.

      5)Co se týká, že lidé budou používat místo vlaku auta, je nepravděpodobný. Protože příklad je Zvonařka, přestali lidé jezdit autobusy? Navíc bych řekl, že i když vlak zajíždí do centra, tak bych neřekl, že by byl příliš upřednostňován před autobusy.

    • referendak (147.251.)
      14.12.2006, 12:28

      Je naprosto naprosto spravne, ze referendum se tykalo jen Brnaku. Pokud bychom totiz pristoupili na vasi logiku Pavle, tak bych se ja jako Brnak okamzite zacal domahat svych "prav", abych mohl ovlivnovat polohu zastavky v kazde vesnici za Brnem, rekonstrukce vsech zeleznic v kraji atd. Vzdyt prece treba trati Tisnovkou jezdi spousta Brnaku, a maji pravo rozhodovat o podobe te trati a tech nadrazi. Doufam, ze si na tomto prikladu uvedomite, jak naprosto zvraceny je vas pozadavek, aby v Brnenskem referendu hlasovali nebrnaci. Jestli vam to jasne neni, tak usporadejte v obci referendum otevrene vsem a jsem strasne zvedavy, jak se na to budete tvarit, az vam o chodniku pred skolkou bude hlasovat 100 000 brnaku.

  • Tomáš Gottschalk (.justice.cz) [titlis zavináč atlas.cz]
    7.12.2006, 09:01

    Sociální demokraté se v předvolebních diskusích jasně vyjádřili pro nádraží v centru a Zlatuška převzal plakáty koalice NvC, takže jednoznačně pro odsun jsou pouze ODS a KSČM, přičemž lidovci jako tradičně nečitelní a pro odsun byli pouze kvůli bratru Milanu Kapschovi, který tak dlouho seděl s modrými ptáky v hnízdě na rathausu.

    Tunel pro VRT je pouze jednou z variant, trať na území města prostě nemusí být pro 300 km/h.

    To, že po jiné koleji pojede nákladní vlak, problém je, zvláště když musí úrovňově křižovat jinou dost frekventovanou trať. Mimochodem ty náklady by během celé výstavby KNN jezdily přes HBf.

    Je rozdíl obsluhovat čtvrť jenom jako takovou a i s nádražím. Ten rozdíl v potřebě dalších vozů, řidičů, údrržbě je markantní. Vlaky pojedou na čas i km stejně, přes ?imice a Heršpice je to dokonce rychlejší, oblouky v ?imicích po nákladním průtahu víc jak 60 km/h nedovolí.

    Z toho, že přestanou busy zajíždět na Úzkou, budou mít cestující nelíčenou radost. Dneska si od Vaňkovky dojdou do centra pěšky, od KNN už by museli šalinou, takže další nárok na kolejovou dopravu.

    Zvonařka je dost odstrašující příklad, kdyby to s ní bylo tak ideální, tak by žlutý Radim (a další) nejezdili od Grandu.

    To bude odvolání proti územnímu rozhodnutí, než se všechny vyřeší, tak máme nejmíň 2 další primátory.

    • David Jaša (.nbox.cz)
      7.12.2006, 23:11

      Ad strany: v lidovcích se pletete, vizte např. rozhovory s Javorovou*. ;-)

      Ad VRT: Rychlost VR vlaků v ŽUB by ideálně neměla klesat pod 80 km/h

      > zvláště když musí úrovňově křižovat jinou dost frekventovanou trať.

      Který nákladní vlak kterou frekventovanou trať? Už jste na to jednou nedokázal odpovědět

      > Mimochodem ty náklady by během celé výstavby KNN jezdily přes HBf.

      A v případě přesunu na Nové sady by musely jezdit některé osobní vlaky přes Dolní (k pohádce o stavbě podzemních nástupišť 6 - 10 m pod provozovanými kolejemi můžete přidat ještě tu o Červené Karkulce ;-)) a lidi by do města musely vozit autobusy.

      > Ten rozdíl v potřebě dalších vozů, řidičů, údrržbě je markantní.

      Čísla prosím. Pro vašeho kolegu Goldfingera z K-reportu jsem spočítal, že např. obsluha Mendláku vzdáleného 2 km po 5 minutách bude vyžadovat celé 3 trolejbusy navíc (přičemž dnes jich denně vyjede něco přes 120).

      > Z toho, že přestanou busy zajíždět na Úzkou, budou mít cestující nelíčenou radost.

      Na jejich místě bych měl taky "nezřízenou radost", kdyby mě místo autobusu stojícího v kolonách dovezla ničím nebržděná tramvaj až do skutečného centra. ;-)

      > Zvonařka je dost odstrašující příklad,

      Ano, Zvonec je skutečně odstrašující příklad co se týče napojení na MHD. Jsem zvědavej, jak tomu pomůže pouhý přesun šaliny z Dornychu na Plotní bez dalších úprav.

      PS: to zašktrávátko "reagovat" má svůj význam. ;-)

      *
      www.metropolislive.cz/index.php?kategorie=detail&id=731&limit=
      www.modernibrno.cz/rozhovor.htm?rozhovor=37

      • žanek (.skynet.cz)
        8.12.2006, 10:26

        Asi bych měl reagovat na
        ##> zvláště když musí úrovňově křižovat jinou dost frekventovanou trať.
        Který nákladní vlak kterou frekventovanou trať? Už jste na to jednou nedokázal odpovědět##,
        zejména, když jsem na ten problém odsunuté polohy už jednou upozornil a pak nic nedodal.
        Hlavní problém je, jak dostat nákladní vlaky z Majlonta do Modřic (a obráceně). Přes odsunuté nádraží jsou dvě možnosti. Prostředkem po kolejích 1 a 2 nebo uplně zadem po kolejích 22 a 24. Zkusím začít cestou nákladního vlaku z 24. do Majlonta. Tato cesta je zablokuje jakýkoliv možný pohyb osobních vlaků vlaků od Slatiny, do Slatiny, od Chrlic, do Chrlic. Totéž udělá cesta nák. vl. z Majlonta na kolej 23. A ještě si představte, že v budoucnu by na Slatinu měly jezdit VR vlaky.

        • David Jaša (.nbox.cz)
          8.12.2006, 23:10

          Díky za reakci.

          Předpokládejme, že nákladní vlaky mají jezdit po kolejích 1 a 2 (bez nástupišť a oddělených protihlukovými stěnami) a Os, Sp, a R nemusí jezdit k výpravní budově (kam ostatně nejezdí všechny ani teď).

          Trasa nákladního vlaku je potom následující (pokud si dobře pamatuju kolejové schéma): z Majlontu pojede paralelně s tratěmi od severu Židenicemi po koleji blíž ke Staré Osadě*, před terminálem Olomoucká se zleva připojí vlára, následují kolejové spojky a o pár set metrů dál se připojí přerovka. Potom vlak projede středem nádraží osobního nádraží a pokračuje přes odstavné nádraží dál do Heršpic, kde opouští ŽUB.

          S touto trasou potom koliduje trasa Ex a vyšších z vláry (které nebudou jezdit víc než 3x za hodinu včetně VR vlaků a je možno vykřižovat na 2 místech) a případné Ex a vyšší z přerovky (neplatí pokud přerovka mezi Brnem a Křenovicemi nebo Holubicemi zůstane jednokolejná). Dál se budou křížit některé posuny do/z ON.

          Tato křížení nejsou ideální, ale podle mě nejsou natolik závažná jako třeba vyloučení osobní dopravy z jiných tratí. :-)

          * www.europointbrno.cz/vizualizace/-/image.php?sess=23c18403b4c84d4c30b6ee72dd25d9ee&lang=1&hash=56741c0048b2ac498d7e5d7dd7197d23

          • žanek (.bluetone.cz)
            9.12.2006, 23:29

            Jsem trochu zmaten, proč je řeč o výpravní budově.
            Dotaz: jsme zajedno v tom, že ten nákladní vlak z Majlonta, pokud chce projet přes hbf po 1. a ne po 2., musí někde přejet spojkou o jednu kolej doprava?
            A vůbec se budu zatím ptát na Vaše přepodklady:
            Takže hned na jižním zhlaví se nákladní a osobní pomíchají a už o kolej 91(obr 92) se budou dělit?
            K čemu jsou potom ve schématu ty koleje "za" Heršpicemi a odstavným (94, 96)? Aby přivedly vlaky osobní dopravy (+střelické, 90) na nást. V a VI? Osobní předpokládáte končící?
            Poslední dotaz asi není důležitý, myslel jste nějaká konkrétní vyloučení os. d.?
            A ještě jeden: Ten odkaz vedl na nějaký obrázek, kvůli čemu to bylo?

            • David Jaša (.nbox.cz) [jasa.david zavináč gmail.com]
              19.12.2006, 20:51

              Omlouvám se za pozdní odpověď. Bohužel nemám k dispozici kolejová schémata, tak jsem spoléhal na paměť a ta se ukázala příliš krátká - díky za připomenutí.

              Nákladní vlaky mají projet odděleně okolo židenického terminálu (koleje 94, 96 podle vašeho popisu). Někde mezi Kuldovou a Olomouckou má být kolejová spojka jestli se nepletu, před Olomouckou se připojí vlára s druhou kolejovou spojkou, následuje rovný úsek s připojením přerovky a severní zhlaví nádraží. Konkrétní vedení tratí na jih od nádraží si nepamatuju vůbec, takže stran Heršpic nemůžu sloužit. Obecně by tam mohl být jediný problém - ty přetahy osobních vlaků do ON, jiná kolizní místa tam nejsou.

              Není to tak ideální jak jsem myslel, ale stále vedou hlavní koridory rovnoběžně a křížit se nemusí.

              Vyloučení osobní dopravy tady uvažují jiní, to si mě s někým pletete. ;-) URL se vztahovala k té *, kdyby tady šly vkládat odkazy, udělám odkaz na správné místo.

              PS: máte-li k dispozici jakékoliv materiály co tady ani u konkurence nejsou, ocenil bych, kdybyste mi je poslal.

  • David Jaša (.nbox.cz)
    7.12.2006, 23:15

    Je nešťastné (velmi diplomaticky řečeno), že úředníci neohlídali rutinní záležitosti ani u tak exponované věci. Jak to na onom úřadě asi chodí, když se jedná o těch méně sledovaných...

  • Tomáš Gottschalk (.justice.cz) [titlis zavináč atlas.cz]
    8.12.2006, 10:49

    Díky Žankovi za část odpovědi. Panu Jašovi už jsem to psal, ale asi to přehlédl. V případě NvC by se na Dolní jezdit nemuselo, podívejte se pořádně na postup prací, vždy by byla k dispozici stávající kapacita.

    Stejně tak p. Jaša snad neúmyslně přehlédl vysvětlení k výstavbě podzemní části nádraží. Výluka by se týkala vždy pouze 2 tramvajových kolejí ze 4, takže by žádné náhradní busy jezdit nemusely, pouze by po určitou dobu musely linky 12/13 jezdit Masarykovou.

    Vážně myslíte, že busy na Úzkou ztrdnes ztrácí víc než by trval přestup na šalinu?

    • Pavel B. (.upcbroadband.cz)
      8.12.2006, 15:28

      Omlouvám se, trochu jsem ve svém původním příspěvku pozapomněl na stranu prof. Zlatušky.

      Co se týče Úzké s Vámi nemohu souhlasit. V městě Brně byla zavedena určitá pravidla, tak aby byla upřednostňována kolejová doprava. A uzel Úzká zůstal jako jediný v centru, protože na jihu Brna nemáme kvalitní přestup na tramvaj. Pokud by tento uzel zůstal, tak by snad byl logický požadavek na zrušení uzlů jako Osová, Kr. Pole, nádraží, Zoo apod. a přivedení těchto linek do centra (až na to že v centru na tyto linky prakticky nejsou kapacity). Proč by měli mít obyvatelé Chrlic přímý autobusový spoj do centra a obyvatelé Bosonoh, Útěchova, Medlánek a dalších ne?
      Co se týká času, tak jelikož lidé chodí z Úzké na nádraží cca 3 minuty, tak odhadem zůstanou časy stejné (a nebude se muset chodit pěšky) a těm lidem co pojede přímý spoj od nového nádraží, tak ušetří nějakou minutu.

      Trochu jsem nepochopil proč by měly linky 12/13 jezdit přes Masaryčku. Čeho tím dosáhnete? Snad na Nových sadech je blíže nádraží linka číslo 8.

      Jinak bych byl rád, kdyby mi mohl někdo poslat odkaz na ten postup prací. A také jestli někdo neví, jak budou vedeny koleje v nejnovějším návrhu, bohužel jsem žádný obrázek ani popis nenašel. Ve starém návrhu obrázek mají, ale jelikož u nového návrhu je zachována Přerovská trať, tak předpokládám, že došlo k nějakým změnám.

    • David Jaša (.nbox.cz)
      8.12.2006, 23:09

      Díky, že znepřehledňujete diskusi důsledným ignorováním možnosti "reagovat". ;-)

      > podívejte se pořádně na postup prací

      rád bych, bohužel ho tu nemohu najít ani pro "dopracovaný" návrh z r. 2004 ani ten současný.

      > Stejně tak p. Jaša snad neúmyslně přehlédl vysvětlení k výstavbě podzemní části nádraží.

      Tady jste mi neporozumněl - myslel jsem na výluku kusých kolejí a možná 1. koleje na současném Hbf během stavby podzemních nástupišť. Bohužel jsem se blbě podíval a nevšiml jsem si, že by to zasáhlo i tramvaje. O ty bych se ale nebál, pokud by zůstaly alespoň dvě koleje a byla zrušena zastávka Nové Sady.

      > Vážně myslíte, že busy na Úzkou ztrdnes ztrácí víc než by trval přestup na šalinu?

      Dnes ne, protože je šalina bržděná zácpou na Dornychu. Po přesunutí šaliny na Plotní bude ve špičce výrazně rychlejší šalina. Ve všech ostatních částech města se přestup na šalinu hodně osvědčil a nějak nevidím důvod, proč by tomu na jihu mělo být jinak*.

      (O tomto psal už Pavel nade mnou) Všimněte si, že brněnská MHD se nesnaží o přímé propojení všech lokalit s centrem, spíš se dají vysledovat jiná pravidla:
      - co nejméně linek (všimněte si tras 12/13 nebo 25/26 nebo 34/36), to umožňuje
      - předvídatelné a co nejčastější intervaly
      - spoj do centra přímý nebo s jedním přestupem
      - vhodný spoj odkudkoliv kamkoliv s 2, maximálně 3 přestupy
      - hlavní dopravní prostředek do vnitřního města a v jeho rámci tramvaje, na okraji trolejbusové a autobusové napaječe. Autobusové a trolejbusové linky jsou ukončeny v nejbližším rozumném přestupním uzlu (pro trolejbusy ze Žabin a Slatiny žádný rozumný není, tak jezdí až do centra, ale to jsou spíše výjimky).

      V rámci IDS by pokud možno měly platit stejné zásady. Co se týká přestupů - když cestující sedne do MHD, tak jsou vyčerpány dva ze tří (autobus - vlak - MHD). Proto je žádoucí spojit všechny významné oblasti města (centrum, uzly MHD, kancelářské a průmyslové zóny, V? a V? koleje) s nádražím přímo a některé z nich napojit i na další místa na železnici (nabízí se např. zóna ?umavská - Židenice). Pokud je mi známo, tak s tím navržené linkové vedení počítá.

      Mimochodem jsem takové zrušení přímé linky k centru (t-137) zažil na vlastní kůži. Těsně potom jsem nadával jako špaček, ale rychle jsem si zvykl, protože jsem mohl na JŘ zapomenout. Prostě jsem přišel na zastávku a už to jelo. :-)

  • Technik (.tmcz.cz)
    22.12.2006, 23:33

    Rád se koukám na tento web protože diskutující jako např. pan Jaša mne jen utvrzují v logických argumetech proč SOUHLASIT s odsunem nádraží.
    Bylo by lepší, aby odpůrci odsunu pomohli vypracovat optimální verzi odsunutého nádraží a ne prudit megalomanskou myšlenkou zakopaného nádraží v centru s gigantickou hmotou pod Petrovem ( ala ?palek ale x krát tak ).
    Nicméně i odpůrci odsunu jsou zdatní :-),ale špatným směrem.









Pokud se v textu komentáře objeví http://, komentář nebude vloľen!